Skibslys

Om dagen i god sigt anvendes signalfigurer. Om natten bruges lanterner. Skibet på billedet til venstre er begrænset i sin manøvreevne, så du skal gå af vejen. Om natten fører den lanternerne rød, hvid og rød. Læs videre for at blive klogere på de forskellige skibe dag og nat.

Skibslys bruges fra solnedgang til solopgang, samt ved nedsat sigt. Alle skibe (undtagen skib til ankers) har grønt til styrbord (112,5 grader), rødt til bagbord (112,5 grader), og et hvidt agterlys (135 grader).

Som udgangspunkt viser alle skibe sidelys og agterlys. Det svarer til lysene på en sejlbåd. Er båden maskindrevet skal den samtidig vise et hvidt toplys, der lyser i samme vinkel som sidelysene tilsammen. (se billedet)

Maskindrevne skibe over 50m

Man kan se hvilken vej et stort skib sejler. Det hjælper de to toplys med. Det forreste sidder lavest. Maskindrevne skibe på mere end 50 meter skal have to toplys.

Hvidt lys

Et hvidt lys kan være:

  1. Et hvilket som helst skib set agterfra
  2. Et skib under 7 m der sejler under 7 knob
  3. Et skib der ligger for anker

Det kan også være lys på land. Hold altid den mulighed åben, da dine instrumenter kan have snydt dig, i forhold til hvor du er. Endvidere kan du have snydt dig selv ved at sætte din position forkert ud i søkortet. Du kan også have aflæst din kurs forkert, samt mange andre ting.

Og hvis du vil imponere censor, så er der lige de der minelæggere og kabelfærger. Hold dig mindst 1000 m væk fra dem. De har sådan en trekant af kugler på sig, som er grønne om natten, hvis det er en minelægger og røde om natten hvis det er en kabelfærge: